Oude wonden

05Jul04

Wat geeft vrouwen het recht,
ex-en in het bijzonder,
het recht om
door een simpele beweging van het hoofd
zonder woord of blik
na vele lange jaren
je terug te brengen op dat ene ogenblik
Waarin je zelf zwakte kende
dat ene ogenblik
dat tevergeeft
in het verleden ligt.Wat geeft vrouwen het recht,
om zonder dralen
te moorden bij daglicht
in schemering in bossen
zonder bloedvergieten.
Wat geeft ze nu dat recht
om iedere keer opnieuw
hun macht te misbruiken
op dat ene zwakke punt.

Zeven lange jaren,
ligt het allemaal achter mij
Zeven zware jaren,
met hier en daar een licht.
Zeven lange jaren,
slagen op mijn smoel
voor dingen die ik weten moet
maar zelf reeds vergat.

Hoe diep kan wrok wortelen
in het diepste van een ziel
dat na al die lange jaren
nog géén slijt zit op ‘t verdriet.

Hoe ging het nu alweer
in één of ander gedicht
Steeds als het weer goed gaat
met dat goddeloos gemoed
Steeds als ik die draai weer vind
na ‘t eindeloos gemaal
Steeds als ik weer ik ben
dan staat zij daar
Héél eenvoudig,
zittend op een stoel
of staande op een feestje
met die goddelijke smoel.

En steeds, al ben ik nog zo sterk
steek die priem weer door mijn hart
Wordt mijn lijf uiteen gereten
Kleurt mijn zomer alweer zwart.
Blauwe ogen stralen ijs
in het midden van de nacht.

No Responses Yet to “Oude wonden”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

